PROJECTE MAGRANA
Experiència aplicada a 4t de SO i 1r de Btx a les classes de literatura
DEFINICIÓ: La magrana és un fruit que conté moltes llavors, per tant, potencialment nous fruits. Doncs bé, aplicat a la nostra idea, allò que sembla un projecte en realitat en són molts. Es tracta d' endinsar-se en aspectes diferents de la vida d'un autor i la seva obra a partir de protocols de treballs tan diferents com aspectes a investigar o experimentar hi hagi.
METODOLOGIA
1.- La primera sessió és de grup classe, on s'introdueix la vida i el context de l'autor, a través d'un vídeo motivador.
2.- Després, el professor presenta a l'aula el projecte amb un protocol general que inclou, també, una llista de petits projectes específics, alguns dels quals estan vinculats a l'obra, d'altres al context o a la vida de l'autor.
3.- A continuació es pengen a la plataforma del col.legi tots els protocols dels projectes específics: vídeocreació, àudio, 2.0, teatralització, etc... per tal que els alumnes comencin a seleccionar el treball que portaran a terme. El nombre total de projectes específics oscil.la entre 10 i 15.
4.- Paral.lelament els alumnes inicien la lectura del llibre prescrit.
Tant el protocol general, com l'específic inclou l'objectiu del projecte, el què es treballarà; com s'organitzarà la feina; quines eines podran utilitzar, quan es presentarà i com s'avaluarà el resultat.
També s'explicita la normativa de seguiment del treball, de presentació i d'utilització d'imatges i música amb llicència Creative Commons. A més, es donen uns enllaços a tenir presents durant tota l'experimentació.
Selecció del projecte: La tria del projecte està condicionada per les preferències dels alumnes. A principi de curs es passa un formulari on els alumnes anoten què els agrada d'una sèrie d'opicions: música, fotografia, edició de vídeo, teatre, videoanimació, còmic, eines 2.0, ràdio….; aleshores, els equips de treball s'organitzen a partir de les seves preferències, en grups de dues o tres persones habitualment. En alguns casos, el nombre de components pot ser més extens en funció del tipus de treball.
El seguiment del projecte es fa a través d'un Google Drive ,compartit entre el professor i l'equip d'alumnes, que serveix de dietari de treball, des d'on es va guiant i dirigint la feina i des d'on els components del grup poden compartir idees o prendre decisions.
A l'aula, el treball és més directe i el professor va passant pels grups a comprovar l'evolució del seus projectes.
Els resultats dels treballs es presenten oralment i es publiquen els millors, en un bloc creat explícitament per al projecte i que corre a càrrec també dels alumnes.
Aquesta metodologia ja fa un parell d'anys que la portem a terme en projectes de literatura de 4t de SO o de Btx
A continuació teniu enllaços als protocols de treball i als blocs on trobareu els resultats del projecte, per fer-vos-en una idea:
- JOAN BROSSA I LA POESIA VISUAL:
PROTOCOL DEL TREBALL: http://www.scribd.com/doc/116041615/Full-de-Ruta-Brossa-2012-13
RESULTAT DEL TREBALL-BLOC: http://www.tmiquebrossa.blogspot.com.es/
- L'ANY DE PERE CALDERS
PROTOCOL DEL TREBALL http://www.scribd.com/doc/132783074/PERE-CALDERS-16-
RESULTAT DEL TREBALL-BLOC: http://www.homenatgeaperecaldersstm.blogspot.com.es/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada