Amb el llibre La isla de los 5 faros Ferran Ramon Cortès ens explica com millorar
la comunicació i fer-la més memorable, més persuasiva i convincent, a través
d’una faula basada en els fars.
Darrera de la història que ens explica
s’hi concreten les 5 claus bàsiques per a una bona comunicació, a continuació
en teniu unes pinzellades:
1.-
QUÈ
Hi ha
d’haver un únic missatge, una idea
central, columna vertebral de la comunicació. És important, doncs, fer un
exercici de contenció i concreció, tenir clara l’estructura on la
columna principal no es pot perdre mai.
Per
això, la seqüència mental, segons Ferran Ramon Cortés, seria aquesta:
a) Missatge principal- idea central-columna vertebral
b)
Titulars dels arguments
c)
Desenvolupament dels arguments
d)
Retorn als titulars
e)
Retorn al missatge principal
(veure exemples a les p. 98-99)
2.-
COM
El missatge ha de tenir llum pròpia i més brillant que les altres. Aquesta llum o
color-si preferiu- la hi posem nosaltres amb històries que ens acostin als
oients. “Els éssers humans establim
connexions emocionals amb les històries, no amb les definicions...” (p.103)
Val a dir, però que no tothom es mostra
receptiu davant una història o un mecanisme retòric. Entre el públic trobarem
quatre tipus de perfils:
a) Els minuciosos: Persones més cerebrals i racionals. Analitzen i pensen
la informació abans de passar a l’acció. Aquest perfil necessita fets i
dades amb molts detalls.
b)
Els dominants: També racionals, però que decideixen i actuen amb molta
rapidesa. Aquests, igual que els primers, però només amb dades i fets
essencials i volen les conclusions.
c)
Els cooperants: Persones més emocionals i que actuen amb més lentitud. Aquest
perfil gaudeix d’una bona història, d’un
relat detallat i complet.
d) Els influents: Persones amb domini emocional, vitals i ràpides. Finalment,
els dominants emocionalment, gaudeixen amb una gran idea visualitzada
seductorament.
3.-
AMB QUÈ
És important utilitzar un llenguatge compartit amb els interlocutors que ens
connecti amb ells. (usar exemples o anècdotes pròpies dels oients). Guanyar-se
la complicitat del públic.
Cal tenir present el tipus de públic-
sempre- això implica un grau de didactisme i d’aproximació important.
Aquestes tres primeres claus fan referència a la construcció i a la planificació del
missatge.
Les
dues que venen a continuació fan referència a l’acte de comunicar, és a dir a
la posada en escena.
4.-. QUÈ
ES CAPTA
El que importa és el que la gent capta no el que nosaltres volem
dir. Per això és tan important mirar els
ulls a la gent, per tal de saber si capten el nostre missatge. La
comunicació s’estableix a partir de tres canals:
a)
Les paraules que diem (el que queda escrit)
b)
El to de veu que utilitzem
c)
El llenguatge no verbal (la mirada, els gestos i el llenguatge corporal)
Si hi ha sintonia entre els tres canals, la comunicació
funcionarà.
(Recomano llegir les pàgines sobre el pànic escènic p. 114-115)
5.- COMUNICAR
no és empènyer ni arrossegar, ÉS CONVIDAR.
Amb la nostra il·lusió o passió i el nostre
convenciment hem de convidar la gent a compartir el nostre missatge i donar-li
llibertat per a pensar diferent.
El nostre objectiu no ha de ser convèncer
sinó mostrar convenciment, contagiar entusiasme i fer que la gent vingui a
nosaltres ha de ser el nostre objectiu. (p.116)
Alguns
consells:
Mantenir
el respecte cap a opcions diferents a la nostra
Escoltar
i reflexionar amb veu alta
Saber
respondre amb tranquil·litat i tolerància
Evitar
provocacions i confrontacions directes
CONSELL
FINAL:
“Les coses que
només escoltem, les oblidem, i aquelles que no només escoltem, sinó que també
sentim, les recordem per a sempre. “ (p.119)
Educació Emocional, senyores i
senyors!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada